четвер, 30 січня 2020 р.

Трансформація рослинних форм


Принципи трансформації рослинних форм в орнаментальні мотиви

Рослинний орнамент завжди залишається модним, час від часу придбаваючи сучасні риси у вигляді нових кольорів, композиційної побудови.
Незважаючи на складність проблеми, що виникає перед художником при першому спілкуванні з натурними мотивами, користь від цього безперечна і очевидна. Тільки природа в її первозданній красі служить істинним джерелом натхнення і допомагає розкрити її істоту.
Предметом вивчення, аналізу і потім творчого зображення служать три об'єкти:
·        Пластична форма мотиву, його зовнішні контури
·        Його зовнішня орнаментальна структура і текстура
·        Внутрішня структура, що виявляється при поперечних зрізах.
Зоровий процес сприйняття означає виявлення і швидке усвідомлення декількох найбільш характерних і яскравих ознак структури мотиву. Необхідно прагнути сприймати активність руху форм, закономірність їх пластики, нарешті, експресію її руху. Лише відчувши і усвідомивши ці моменти, слід приступати до їх фіксації на папері.
У роботі над композицією можливі різні шляхи. Найреальніший шлях - це поступова конкретизація виниклого образу, пошуки композиційних і технологічних засобів його вираження і здійснення.
Для творчої роботи потрібний попередній досвід. Під досвідом маються на увазі спостереження над природою, вивчення народного і класичного мистецтва, технологічних способів формування орнаменту.
При замальовці кольорів необхідно детально вивчити будову квітки, розташування і форми пелюсток, їх угрупування і орнаментику .
Не намагаючись точно скопіювати природний мотив, художник по суті перетворить ряд натурних характеристик мотиву; при цьому він прагне до того, щоб добитися більшої переконливості.

Розглянемо основні вимоги, що пред'являються до замальовок рослинного характеру. Замальовку рослинних мотивів можна виконати як з живих, так і з сухих рослин. При цьому важливо виявити особливості форми рослини, його силуету, ракурсу, повороту, масштабу і добитися максимальної виразності.
Аналізуючи будову природних форм, можна дійти висновку про існування в природі загальних закономірностей :
·        Чим менше організм, тим форма його буде більш цільною, простіше як по загальному малюнку, так і по загальних пропорціях; чим більше організм, тим форма його складніша, «багатіша».
·        Малий організм менш розвинений, має меншу кількість деталей; великий - розвиненіший, має велику кількість деталей.
·        Деталі малого організму не розвинені, простіші за формою і пропорціям, у великого - складніші.
Молодим рослинам властиві лаконічність, чіткість форми, близькість її до геометричної, з характерною для них стрімкою пружною пластикою. У графіці їм більше відповідають енергійна подача, чіткі силуети, геометрична узагальненість образу.
Зрілим формам рослин відповідають максимально розвинені в просторі пишні, великі форми, що мають багату поверхню і складний силует, причому видові ознаки форми у цей момент найбільш виявлені.
Палітра графічних засобів тут може бути багатою і різноманітною, подача - насиченою різними фактурними і колірними ефектами.
Формам, що в'януть, старіючим, властиві дещо інші образи. У силуеті рослини з'являються вигини, скручування, злами, форма стає крихкою, ломкою. Образ рослини  більш складний, тут буде доречна витончена, химерна графіка, тонкі колірні стосунки. Причому, якщо замальовка молодого і зрілого листа буде переконливіша в площинному, фронтальному зображенні, то для того, що в'яне - в профільному.
При компонуванні мотивів в листі необхідно звернути увагу на їх пластичну спрямованість (вертикальну, горизонтальну, діагональну), характер ліній, з яких складається абрис елементів, статичний або динамічний стан композиції в цілому.
Велике значення в замальовках надається динамічності композиції, пластиці ліній, кожен вигин яких може передавати певну дію, настрій, якість.
Не слід повторювати традиційні графічні прийоми, треба знайти свої образи, свою подачу, подивитися на предмет з нової точки зору, несподіваного ракурсу, при цьому образ рослини має бути впізнаним і виразним.

Немає коментарів:

Дописати коментар